Medarbejderne er virksomhedens ansigt udadtil. Det har de altid været. Bag disken i butikkerne, i rådgivningssituationer, ved kundeservicekald og på salgsstande.
Og i dag gælder det også på sociale medier.
Vi foretrækker personligt, autentisk indhold fremfor corporate, når vi skimmer vores newsfeed.
- Bare tænk tilbage på, hvornår du sidst har givet et opslag fra en virksomhedsprofil et like?
- Og hvornår du sidst har liket et opslag fra en person i dit netværk?
Mit gæt er, at du kan sætte flest flueben ved den sidste svarmulighed.
Har du fingrene i din virksomhed eller organisations digitale kommunikation, har denne nye virkelighed højst sandsynligt ramt dig.
Indhold skal som minimum have et personligt touch, for tilliden til mennesker, der er i øjenhøjde, og som vi kan identificere os med, er lang større end tilliden til virksomheder eller brands.
Det er dog ikke så enkelt at engagere medarbejderne.
Her er 15 grunde til at medarbejdere ikke engagerer sig på sociale medier, som jeg ofte støder på
- De har ikke lyst
- De tænker, at hvis de opdaterer deres profil og bliver aktive på LinkedIn, vil du tro, at de leder efter nyt job
- De er i tvivl om, hvorvidt de må dele arbejdsrelateret indhold
- De kan ikke se meningen med at bruge energi på at være aktive på sociale medier
- De føler sig ikke kloge nok, til at dele indhold
- De føler ikke de mestrer mediet godt nok rent teknisk
- De har ikke indsigt i hvad godt indhold er til digitale medier
- De prioriter ikke tid til sociale medier (fordi virksomheden ikke vægter aktiviteten højt)
- De får ikke opbakning fra kolleger i form af likes og kommentarer eller anerkendelse face-to-face, når de deler noget
- De oplever, at det ikke er acceptabelt at være på sociale medier i arbejdstiden
- De ser på ledelsen og afkoder at intet i deres adfærd tyder på at ledelsen synes, at det er en god ide at være i dialog med omverdenen på sociale medier
- De vil ikke agere marketingkanal for virksomheden (læs: Din virksomhed har ikke et klart formål med at engagere medarbejderne – udover et ønske om at få organisationens budskaber ud til flest muligt)
- … og hvis I har et klart formål, er I ikke gode nok til at fortælle om, hvad medarbejderne får ud af at engagere sig
- I måler på reach og ikke på hvor meget opmærksomhed og værdi, medarbejderne får
- I overser hvor vigtigt det er for medarbejderne at pleje deres eget “looking good” i deres netværk.
Psykologien bag employee advocacy er enkel:
Sociale medier handler om sociale relationer.
Relationer har vi til mennesker – ikke til virksomheder eller brands.
Derfor handler employee advocacy om at få menneskene i din organisation til at fremstå så godt som muligt.
Det er en basal præmis.
Det virker at give ordet til medarbejderne.
Prøv det.