Hvad får dine følgere ud af det, du deler?

Du skal altid kigge på dit indhold fra læsernes perspektiv, levere noget der er relevant for dem, tænke ”hvad får mine følgere ud af det, jeg deler?” Det er faktisk et meget simpelt råd – og helt indlysende, hvis man tænker over det. Men alligevel oplever jeg, at det er svært at udføre i praksis.

I de år, jeg har arbejdet med webkommunikation, har det her tema altid været på dagsordenen. Jeg har arbejdet intenst med at flytte ”indefra og ud” perspektivet til ”udefra og ind”. Og mange virksomheder har fuldstændig styr på det i dag. Men jeg støder stadig ofte på udfordringen. Derfor vil jeg gerne give tre konkrete bud på, hvordan perspektivet i dit indhold bliver flyttet til modtagerens.

Skift perspektiv og sæt modtageren i fokus

Kommunikationen på websites og sociale medier har i de fleste tilfælde til formål at styrke et brand og sælge nogle produkter eller ydelser. Og derfor forfalder man nemt til at fortælle hvor sej, god, klog osv. man selv, ens produkt eller ens virksomhed er. Men det er ikke helt godt nok. Hvis du virkelig vil gøre indtryk på dine følgere og involvere dem i dit brand, så skal du lave indhold, der rør dem, indhold der handler om det, de brænder for – eller indhold der hjælper til at gøre deres hverdag nemmere. Som fx når Kforum deler ud af kommunikationstrick og boganbefaling, der kan hjælpe deres følgere til at blive sejere.

Opdatering fra Kforums LinkedIn-profil

Læs også blogindlægget: Skab indhold der spreder sig
Og få mere viden om, hvordan man skaber indhold, der er relevant, plejer dine følgere og vækker følelser: Skab indhold der spreder sig

Skab balance mellem selviscenesættelse og værdifuldt indhold

Kan man komme udenom selviscenesættelsen? Nej, det mener jeg ikke. Den er for mange hele formålet med at begynde at kommunikere. Vi vil gerne fortælle følgere og fans, hvad vi står for og hvad vi sælger. Men det er måden det bliver formidlet på, der er vigtigt.

En metode:

”Show it, don’t tell it”, er en udbredt skriveregel for forfattere, men den passer også utroligt godt ind her. I stedet for at skrive hvor sej du eller din virksomhed er, så vis det. Den gode balance ligger nemlig i kombinationen af selviscenesættelse og det værdifulde indhold. En måde at gøre det på er at lade det værdifulde indhold skabe selviscenesættelsen mellem linierne ved fx at dele ud af din viden eller erfaringer. På den måde kan du komme til at fremstå sej og begavet uden at skrive det direkte. Som fx når Promentum deler erfaringer og gode råd om projektledelse på deres LinkedIn-profil. Promentum er et konsulenthus specialiseret i projektledelse.

En metode

Et skrivetip:

Den allermest simple metode til at blive mere modtagerorienteret er at gå dine tekster igennem og skifte ”vi”, ”jeg” eller din virksomheds navn ud med ”du” mange steder. Så sætter du automatisk modtageren i centrum for din kommunikation. Det kræver dog, at du omformulerer sætningerne, så de giver mening med “udefra og ind” perspektivet – men du vil opleve, at det er indsatsen værd. Teksterne bliver mere relevante og nærværende over for dine læsere.

Eksempel fra et dansk bureaus website. Udsnittet er fra deres side om branding:

“Bureaunavn” hjælper virksomheder med at identificere, udvikle og implementere brandpositioner, der styrker deres markedsposition.

De kunne i stedet sætte modtageren i centrum ved at skrive:

Få hjælp til at identificere, udvikle og implementere din virksomheds brandposition og dermed styrke markedspositionen.

Et godt råd:

Du må gerne tage billeder af dig selv, dit kundearrangement, dit produkt eller noget lignende og dele det med dine følgere. Det er berigende for dine følgere at følge med i, hvilke arrangementer eller ting du udbyder. Min anbefaling er dog, at du deler det sammen med noget relevant indhold. Skriv fx om, hvad du har erfaret eller lært i dag. Del et godt råd, en sjov observation, et link til en god artikel eller video – eller noget andet lærerigt, som du tror, dine følger vil have gavn af. Tænk over, hvad dine følgere skal have ud af det. Eksemplet her er fra Mylockers Instagram-profil. De giver gode råd om indretning og tips til brug af deres skoleskabe på ægte high school manér.

MYLOCKER

Gør dig umage

Del kun sjældent noget, som kun indeholder selviscenesættelse. Og det er ikke fordi, jeg er fan af janteloven, du må gerne tro, du er noget og fortælle omverdenen, hvor sej du er. Men min holdning er, at vi skal lade være med at forstyrre hinanden med ligegyldigt indhold. Det gælder i virkeligheden både på private profiler og på virksomhedsprofiler. For hvor ville vores digitale liv være berigende, hvis vi alle delte værdiskabende indhold med hinanden – så kunne vi få et lettere liv og blive klogere i fællesskab.

Hvordan kan jeg hjælpe dig?

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål, ønsker et samarbejde eller hvis du vil høre mere om, hvordan jeg kan hjælpe dig og din virksomhed. 

 

Ring på: +45 28 57 54 66

[email protected] / E-mail
28 57 54 66 / Telefon

Rikke Damgaard ApS
Skolevænget 2B
2670 Greve

CVR-nr: 36 49 03 65