“Skal vi ikke snart på Twitter?”
Det spørgsmål – og andre af samme slags – er jeg tit blevet mødt med, som ansvarlig for den digitale strategi. Men det er bare ikke enkelt at svare på, når en chef eller kollega spørger i forbifarten på gangen. Selvfølgelig kunne jeg godt tænke mig at lancere en profil på et socialt medie som Twitter, men er det, det rigtige næste skridt for virksomheden? Og hvorfor er det måske ikke det?
Det første spørgsmål, man skal stille sig selv, når man går i gang med en strategi er: Hvad er formålet? Det er i virkeligheden helt grundlæggende kommunikationsteori. Men alligevel sker det så utrolig tit, at netop denne første vigtige overvejelse bliver sprunget over. I stedet er det en fascination af at have en profil på et socialt medie, der driver processen. Og i fascinationen af mediet glemmer man at spørge ”Hvorfor?”. Hvad er det for et problem, den nye social media profil skal løse for os? Og hvilken værdi skaber det for forretningen?
De 7 vigtigste spørgsmål
De gange, jeg har hjulpet med at sætte gang i nye digitale projekter, har jeg arbejdet med de syv spørgsmål, som er listet herunder. Hvis du forholder dig til dem, inden du går i gang, så er du godt på vej i den rigtige retning med dit nye tiltag.
1. Hvorfor ønsker vi at være til stede?
2. Hvem er målgruppen?
3. Hvad ønsker vi at tale om?
4. Hvor skal vi være til stede?
5. Hvem skal bidrage?
6. Hvordan vil vi drive og vedligeholde det?
7. Hvilken værdi skaber det?
Skab værdi for forretningen
At have en profil på et socialt medie eller at få mange fans skaber ikke værdi i sig selv. Derimod er et formål, der er forankret i forretningen, det bedste grundlag for at skabe en værdifuld digital strategi. Og har man defineret et formål, der giver mening for forretningen, så er man meget tættere på, at definere hvilke mål der skal indfries – i sidste ende er det det, der gør, at man kan måle projektets succes.
Formålet kan være, at drive kundeservice online. Målet er at reducere antallet af henvendelser på telefonen til kundeserviceafdelingen med 10 % inden for det første år.
Eller formålet kan være, at øge salget ved at skabe mere opmærksomhed om virksomheden. Målet er at øge kendskabet med 3 % efter et år og nå salgsmålet for året på X-antal kroner.
Mål, mål
Konkrete, målbare mål gør det nemmere at vurdere, om indsatsen har været en succes. Har du brug for viden om mål, så er SMART-modellen et godt værktøj. Her er den kort forklaret:
Specifikt: Målet skal være specifikt og indikere, præcis hvad der skal gøres og hvordan.
Målbart: Det skal være let at måle fremgang, så du kan konkludere, hvornår du har nået målet.
Attaktrivt: Det skal være attraktivt. Du skal være motiveret og brænde for at nå målet.
Realistisk: Det skal være muligt for dig at opnå det i den nuværende situation, og du skal tro på det.
Tidsbestemt: Målet skal have en tidhorisont og en deadline.
Tid og penge
Og selvom det virker enkelt og ligetil at lægge et par opdateringer på Twitter hver uge – måske specielt for den der spørger, ”Skal vi ikke snart på Twitter?”. Så ved alle, der har arbejdet med digitale projekter, at det tager tid og kræver ressourcer at skabe indhold og at deltage aktivt efter lanceringen. Og der skal investeres penge i at nå ud til målgruppen.